در حال خواندن
پایین بودن سرعت اینترنت به دلیل مسایل امنیتی کذب است
0

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۲ قطعی اینترنت نخواهیم داشت و تلاش وزارتخانه بر این است که پهنای باند و ظرفیت داخل افزایش یابد.
نود آی سی تی – محمدحسن نامی با بیان این مطلب گفت: قصد داریم با استفاده از بستر فیبرنوری و عبور یک خط بین المللی اینترنت از کشور، پهنای باند را افزایش دهیم تا ظرفیت داخل و سرعت اینترنت افزایش یابد.
وی در خصوص اینکه برخی در رسانه‌ها پایین بودن سرعت و ظرفیت اینترنت را مسایل امنیتی عنوان می‌کنند، گفت: این ادعایی کذب است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گسترش شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های مهم وزارتخانه برشمرد و افزود: به لحاظ اینکه بیشترین افراد هوشمند و توانا جذب دو رشته برق و کامپیوتر می‌شوند، باید برای استفاده کامل از ظرفیت و پتانسیل داخل کشور از این شرکت‌ها حمایت و پشتیبانی کرد.
نامی در ادامه توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی (USO) توسعه ارتباطات شبکه فیبرنوری کشور، شبکه ملی اطلاعات و حل مشکلات کارگزاران دفاتر مخابراتی را از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد و بیان کرد: راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات موجب افزایش خدمت رسانی به هموطنان می شود.
وی همچنین پشتیبانی جامع از شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات را از دیگر اقدامات وزارتخانه عنوان کرد و گفت: با تولیدکنندگان مرتبط با صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلسات مستمری داریم و انشاالله قصد داریم تا با پشتیبانی از آنها تمام تجهیزات را در داخل کشور بومی کرده و مازاد آن را به سایر کشورها صادر کنیم و این توانایی و ظرفیت در کشور ما وجود دارد.
نامی، با اشاره به بی اثر بودن تحریم‌ها افزود: تحریم‌ها در کوتاه مدت شاید سختی‌هایی برای ما داشته اما در دراز مدت به نفع ما بوده است.
 
راه‌اندازی “گوگل ارث اسلامی” تا ۴ ماه دیگر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرگزاری مهر نیز با تاکید بر اینکه مردم جهان، بیشترین نیازهای علمی و اطلاعاتی خود را از طریق سایت‌هایی مانند گوگل ارث و ویکی پدیا تامین می کنند، گفت: زمینه عملیاتی شدن پروژه گوگل ارث اسلامی با نام “بصیر” فراهم شده است که با ایجاد دیتاسنتر مناسب، ظرف ۴ ماه آینده نهایی می‌شود.
نامی، با اشاره به آخرین وضعیت عملیاتی کردن پروژه گوگل ارث ایرانی بیان کرد: راه‌اندازی پروژه ” نقشه سه بعدی زمین” فراهم شده و هم اکنون ما به دنبال ایجاد دیتاسنتر مناسبی هستیم تا این حجم اطلاعات در آن قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نسل جوان امروز نسلی است که تمام نیازهای اطلاعاتی و علمی خود را از طریق سایت‌های اینترنتی فراهم می‌کند، ادامه داد: سعی مان براین است که ظرف مدت چهار ماه بتوانیم سرویس گوگل ارث اسلامی را به عنوان سایت ملی جمهوری اسلامی ایجاد کنیم تا در سطح جهان قابل بهره برداری باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: قرار است سازمان‌ها و ارگان‌های دیگری علاوه بر وزارت ارتباطات روی این پروژه فعالیت داشته باشند فعلا نام نهایی برای آن در نظر گرفته نشده است اما پیشنهاد ما نام “بصیر” برای این سرویس نقشه سه بعدی زمین است.
نامی در مورد تفاوت “بصیر” با گوگل ارث گفت: گوگل ارث که سال ۱۹۹۶ تاسیس شده هم اکنون یک مرکز داده – دیتاسنتر- با حجم ۲ هزار ترابایت داشته و به دلیل جمع آوری اطلاعات برای سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی درآمدزایی بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه گوگل ارث در کشورهای هدف به جمع آوری اطلاعات در موارد امنیتی می پردازد، افزود: اگرچه ظاهر آن یک سایت خدماتی است ولی پشت پرده آن را سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات در کشورهای هدف تشکیل می‌دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه سایت‌هایی مانند گوگل ارث و ویکی پدیا خرد جهانی را برای پیشبرد اهداف خود در اختیار گرفته‌اند عنوان کرد: اما در ایران قرار است سرویسی با نگاه اسلامی حاکم در کشور ایجاد کنیم و عموما مواردی که در سایت قرار می‌دهیم برای ارشاد مردم جهان به سمت حقیقت است و توجهمان سودآوری نیست و سودمان این است که مردم به سمت خیر هدایت شوند.
نامی با بیان اینکه معیار غرب مادی است و هرگونه ارزیابی آن براساس مادیات است، گفت: اما معیارهای ما در ایران معیار الهی است و این تفاوتی است که بین بصیر و گوگل ارث که متعلق به مثلث شوم رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس است، وجود دارد.
وی با بیان اینکه دشمن با استفاده از این سرویس از داده مکانی بهره‌برداری سوء می‌کند، افزود: تمامی سعی‌مان این است که با ایجاد سایت “بصیر” برای مردم در ایران و خارج از کشور امکانات مورد نیاز را فراهم کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ظرفیت ذخیره اطلاعات در این سرویس گفت: ما باید در طول ۳ سال آینده به یک حجم بالایی از ظرفیت مورد نظر برسیم براین اساس ظرفیت در نظر گرفته شده برای دیتاسنتر این سایت، حدود ۲ تا ۲ هزار و دویست ترابایت خواهد بود که حتی امکان افزایش به صورت آنلاین نیز وجود خواهد داشت.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر