در حال خواندن
چرا اپل با فروش کم ۸ درصد رشد داشت
0

 

نود فناوری-هنوز حدود ۸۶ درصد از درآمدها ثروتمندترین کمپانی دنیا از محل فروش آیفون ها تامین می شود، اما نرخ افزایش پول سازی سرویس های آنلاین این شرکت آنقدر بالاست که افت فروش تلفن های هوشمند این شرکت را جبران می کند. به خصوص این که نرخ سودآوری این بخش نسبت به گجت ها به شکل قابل ملاحظه ای بیشتر است.

مشکل افت فروش آیفون ها تنها محدود به اشباع بازار نیست. چرخه جایگزین موبایل ها هوشمند به طور کلی طولانی تر شده و در خصوص موبایل های ساخت اپل این افزایش مدت بیشتر هم بوده است. ضمناً بالا رفتن قیمت آیفون های سری پلاس و قیمت واقعاً نجومی آیفون X نیز در بروز این وضع بی اثر نبوده است.

 

بررسی های موسسه مورگان استنلی نشان می دهد که نرخ افزایش تعداد آیفون ها که دو سال پیش بیش از ۱۴ درصد بوده، حالا به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

کیتی هیوبرتی کارشناس این موسسه معتقد است که سرویس های آنلاین تا پنج سال آینده موتور پولساز کمپانی تحت مالکیت تیم کوک خواهند بود و روند فعلی تا حدود زیادی حفظ خواهد شد. حدود دو سال قبل درآمد اپل از سرویس های ارائه شده روی گجت هایش به ازای هر دستگاه حدود ۲۵ دلار بوده است، در حالی که این رقم امروزه از مرز ۳۰ دلار فراتر می رود و پیش بینی ها برای ۵ سال آینده روی ۱۰۰ دلار به ازای هر دستگاه می ایستد.

برای مقایسه بد نیست بدانید که آمازون در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون کاربر دارد که سالانه ۹۹ دلار برای سرویس Prime می پردازند. ۱۱۱ میلیون کاربر نتفلیکس نیز برای عضویت سالیانه خود ۱۲۰ دلار هزینه می نمایند.

 

وقتی بدانیم که تنها ۱۸ درصد از صاحبان آیفون ها از سرویس های پولی این شرکت استفاده می کنند، می توان فهمید که هنوز چه ظرفیت خالی بزرگی برای اپل جهت کسب درآمد وجود دارد.

با همه اینها کیتی هیوبرتی معتقد است که نرخ رشد سالانه درآمدهای اپل در سال جاری از ۸ درصد قبلی به ۶ درصد کاهش خواهد یافت.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر