در حال خواندن
گرفتن یا نگرفتن
0

«یارانه» ورد زبان همه شده؛ از روحانی جماعت بگیر تا فعالان اجتماعی. همه جا صحبت از «یارانه» است؛ اندر باب خواستن یا نخواستن. مسوولان اعم از چهره‌های سیاسی، مذهبی، هنری و ورزشی و غیره مردم را تشویق می‌کنند تا از خیر گرفتن یارانه بگذرند. می‌خواهند مردم عطای یارانه را به لقایش ببخشند و به دولت کمک کنند تا مملکت‌داری کند و طرح اقتصادی بزرگ‌اش را با موفقیت اجرا کرده به پایان برساند. مردم؟ هجوم آورده‌اند به سایت رفاهی، در صف‌های پر هرج و مرج اداره‌های پست و کافی‌نت‌ها نوبت گرفته‌اند، پرس و جو کنان نگران از دست دادن فرصت ثبت نام هستند.
شبنم کهن چیاز ابتدا قرار بر این بود که دولت کمک‌های نقدی‌اش یا همان سوبسید را از آبونمان آب و برق و گاز و هزار و یک هزینه دیگر آهسته آهسته حذف کند و مردم با هزینه‌های واقعی روبرو شوند و آنها را بپردازند تا بودجه و اقتصاد مملکت کم‌کم سر و سامان بگیرد. یعنی که از همه مردم به میزان مساوی، کمک مالی گرفته می‌شود اما حالا انگار قرار نیست به همه مردم به صورت مساوی یارانه پرداخت شود. دارا از ندار جدا می‌شود. نه تنها جدا می‌شود بلکه از آنها که به زور سیلی می‌توانند صورتشان را سرخ نگه دارند هم درخواست می‌شود به خیل داراها بپیوندند و سهم خود را ببخشند و بگذرند. هزار و یک دلیل و برهان مذهبی و غیر مذهبی هم برای تشویق گذشت از یارانه‌ها این روزها شنیده می‌شود از حرام اعلام شدن گرفتن یارانه بگیرید تا بخشش از بزرگان است و غیره.بخشش واقعا هم خوب است. اما قبل از تبلیغات و تشویق مردم به بخشش و گذشت از یارانه شاید بهتر باشد مسوولان اقتصادی کشور آمارهایی را برای شفاف‌سازی وضعیت اقتصادی جامعه منتشر کنند. مثلا چند نفر در کشور حقوق ماهیانه دریافتی‌شان همتراز با حداقل حقوق تعیین شده از سوی وزارت کار است. یا مثلا چند نفر در کشور صاحب خانه هستند و حداقل کرایه خانه در محله‌های متوسط شهرها چقدر است. یا هر خانواده ایرانی با توجه به نرخ فعلی کالاهای خوراکی و مورد نیاز، هر ماه چقدر هزینه می‌کنند. یا هزینه تحصیل در کشور برای هر نفر چقدر است و چند نفر در حال تحصیل هستند و خانواده‌هایشان باید شهریه بپردازند. یا ساده‌تر: کرایه تاکسی چقدر است؟ هر شهروند روزانه به صورت متوسط چقدر کرایه تاکسی می‌پردازد. یا اصلا درآمد دولت از آبونمان تلفن ثابت و همراه و گاز و آب و برق را منتشر کند تا معلوم شود مردم هر ماه چقدر هزینه بابت این خدمات می‌پردازند و چقدر بابت یارانه پرداخت این هزینه‌ها می‌گیرند. بعد از مرور این آمار بنشینند، فکر کنند چطور می‌توان مردم را از گرفتن یارانه‌ها منصرف کرد. 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر