در حال خواندن
برگ برنده بانک‌ها در بازارهای موازی
0

جا ماندن نرخ سود سپرده گذاری بانک‌ها از نرخ تورم باعث شده که در این سال‌ها بسیاری از مردم ترجیح بدهند که پول خود را برای حفظ ارزش به سایر بازارها منتقل کنند، تجربه‌ای که حالا بانک مرکزی می‌خواهد با تصمیم جدید خود آن را متوقف کند.

اقتصاد ایران در روز سه شنبه، روز پر خبری را پشت سر گذاشت. بخشی از این خبرها از مجلس و حضور وزرای نفت و صنعت در بهارستان می‌آمد و بخش دیگر به وضعیت مدیریت اقتصادی کشور ارتباط داشت و باز هم مانند روزهای گذشته، بانک مرکزی سهمی مهم در خبرهای اقتصادی داشت.

رونمایی روز: سود بانکی

بانک مرکزی در ساعات پایانی روز گذشته از سودهای جدید بانکی رونمایی کرد و امروز نیز جزییاتی تازه از آن را ارائه داد. نرخ سود بانکی از امروز بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار افزایش یافت؛ براین اساس، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلند مدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد و نرخ سود تسهیلات هم ۲۳ درصد تعیین‌ شده که افزایش پنج درصدی دارد.

بانک مرکزی امروز آخرین آمار از دریافت کنندگان وام ازدواج را نیز ارائه داد. مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای سال تا ۱۰ بهمن ماه به یک میلیون و ۷۱۰ هزار متقاضی وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی  نیز با اشاره به این‌که نرخ سود تسهیلات قرض‌الحسنه تغییری نکرده است، گفت: با هرگونه تخلف در حوزه سود بانکی در هر سطحی برخورد جدی خواهیم کرد.

کام‌بک روز: شاخص کل

شاخص کل بورس تهران که در روزهای گذشته، اوضاع خوبی نداشت و کاهش یافته بود، امروز بار دیگر توانست مسیر صعودی را از سر بگیرد. شاخص کل بورس امروز با ۱۶ هزار و ۸۷۳ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با صعودی ۶۴۰۲ واحدی در رقم ۴۸۶ هزار و ۴۰ واحد ایستاد.

مانند روزهای گذشته، امروز نیز عرضه ربع سکه در بورس کالا ادامه یافت، با این تفاوت که بر خلاف برخی حواشی روزهای گذشته، قیمت‌های عجیب در بازار کمتر مشاهده شدند. در ششمین روز عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی در بازار سرمایه هر قطعه از این سکه هشت میلیون و ۳۴۰ هزار تومان معامله شد و پرت‌تدین قیمت ثبت شده نیز تا ۱۰ میلیون و  ۹۶ هزار تومان معامله شد.

مقاوم روز: قیمت گوشت

همانطور که در روزهای گذشته مقامات وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند، دولت برای کاهش قیمت گوشت قرمز برنامه ریزی‌های جدیدی کرده و امیدوار است بر خلاف مقاومت فعلی بتواند، قیمت این محصول را در بازار کاهش دهد. در جدیدترین خبر، مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان از عرضه گوشت گوسفندی عشایر با قیمت هر کیلوگرم ۲۴۰ هزار تومان در تهران خبر داد.

بر خلاف گوشت، قیمت مرغ اما نوسانی نداشته است. معاون وزیر جهادکشاورزی ضمن اشاره به اینکه قیمت مرغ تا پایان سال افزایشی نخواهد داشت، از آغاز روند کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار خبر داد.

این وزارتخانه در توضیحی دیگر از سوی معاون توسعه بازرگانی خود اعلام کرده که  تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور واگذار شده است.

در خبرهای امروز، دو خبر جدید از فروش و پیش فروش نیز اعلام شد. در خبری خودرویی، گروه خودروسازی سایپا به مناسبت ایام دهه فجر و در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، قصد دارد چهار محصول ساینا S دوگانه‌سوز، کوییک مدل GX، کوییک R اتوماتیک و کوییک R مدل GX را در قالب طرح فروش، پیش فروش یکساله را برای دو گروه متقاضیان عادی (از ١٣ بهمن ماه) و مادران دارای دو فرزند و بیشتر (از ١۶ بهمن ماه) عرضه کند.

از سوی دیگر، شرکت راه‌آهن نیز اعلام کرد پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی یکم تا ۲۲ اسفند، از روز چهارشنبه ۱۲ بهمن آغاز می‌شود.

هشدار روز: کارت‌ سوخت

پس از آبان ۹۸ و سهمیه بندی دوباره بنزین، هر خودرو در ماه سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی خود را دریافت می‌کند اما حفظ و نگهداری از این سهمیه شرایط خاص خود را دارد. در جدیدترین هشدار، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حداقل یکبار تا پایان سال ۱۴۰۱ از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید.

سازمان برنامه و بودجه نیز امروز توضیحاتی از عملکرد خود ارائه داده است. معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته که  در سال ۱۴۰۰ یعنی قبل از دولت سیزدهم حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی گرفته شد اما ما در سال ۱۴۰۱ از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم و تمام تلاش خود را را به کار گرفتیم که فشاری به بانک مرکزی وارد نشود.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر